Navigáció
  • Kezdőlap
  • A Kálvinista Apologetikáról és Nagy Gergelyről
    • A Kálvinista Apologetikáról és Nagy Gergelyről
    • Bizonyságtételek
  • Írások
    • Apologetika
    • Ateizmus
    • Istenérvek
    • Jézus feltámadása
    • Jézus történetisége
    • Teológia
    • Homoszexualitás
    • Egyéb
  • Videók
  • Aktuális esemény
  • Támogatás
  • Kapcsolat
  • Események
  • A Kálvinista Apologetikáról és Nagy Gergelyről
  • Kapcsolat
5K
0
483
Iratkozz fel
Kálvinista Apologetika

Mert észszerű a kereszténység

Kálvinista Apologetika
  • Kezdőlap
  • A Kálvinista Apologetikáról és Nagy Gergelyről
    • A Kálvinista Apologetikáról és Nagy Gergelyről
    • Bizonyságtételek
  • Írások
    • Apologetika
    • Ateizmus
    • Istenérvek
    • Jézus feltámadása
    • Jézus történetisége
    • Teológia
    • Homoszexualitás
    • Egyéb
  • Videók
  • Aktuális esemény
  • Támogatás
  • Kapcsolat
  • Apologetika

Mi a keresztény hitvédelem [apologetika]?

  • Posted on 01/03/202001/04/2020
  • 8 perc
Total
6
Megosztás
6
0
0

Sajnos korunk keresztényei közül rengetegen gondolják azt, hogy nincs szükség apologetikára, keresztény hitvédelemre, hiszen e nélkül is tudunk keresztény életet élni, illetve teológiát művelni – ami igaz is. Az apologetika, ahogyan William Lane Craig, filozófus fogalmazott egy előadásában, nem szükséges, de hasznos. Úgy képzeljük ezt el, mint egy autó gumijait: nem szükséges téli gumit rakatni rá télen ahhoz, hogy eljussunk vele A-ból B-be, de hasznos, ha van rajta. Ugyanígy, nem szükséges a melegben lecserélni a téli gumit ahhoz, hogy tudjuk használni az autót, de hasznos, ha nem akarjuk, hogy egy szezon alatt elkopjon a gumi.

Fontos tehát különbséget tennünk aközött, hogy valami szükséges vagy valami hasznos. Tehát bár az apologetika nem bír kizárólagos szükségességgel a keresztény élet szempontjából, ebből még nem következik az, hogy ne lenne hasznos.

Mihez nem szükséges az apologetika?

Ahhoz viszont, hogy releváns választ tudjunk adni arra, hogy mi is pontosan az apologetika és miért van szükség rá, tudnunk kell azt is, hogy miért nincs szükségünk rá. Vagyis mihez nem szükséges a hitvédelem a keresztény élet szempontjából. 

Először is nincs szükség az apologetikára ahhoz, hogy megtérjünk. Ahogyan Pál írja a római levélben „a hit hallásból van, a hallás pedig Krisztus Igéje által” (Rm 10:17). Tehát Istennek Szentlelke az evangélium hirdetése által juttat minket élő hitre és ez a kulcsa a mi kereszténységünknek. Természetesen a Lélek használhat különféle eszközöket arra, hogy az evangélium hirdettessék – így az apologetikát is – de a kulcs az evangélium.

Másodszor, nincs szükség az apologetikára ahhoz, hogy meggyőződjünk a kereszténység igaz voltáról, arról, hogy Krisztus meghalt a mi bűneinkért, eltemették és harmadnapra feltámadt. Ezt a meggyőződést ugyanis a Szentlélek belső bizonyságtétele végzi el bennünk, nincs ennél erősebb és nagyobb tekintély. Ezt olvassuk János első levelében is:

„Elfogadjuk ugyan az emberek bizonyságtételét, de Isten bizonyságtétele nagyobb, mert Isten bizonyságtétele az, amellyel Fiáról tesz bizonyságot. És aki hisz Isten Fiában, abban megvan ez a bizonyságtétel. Aki nem hisz Istennek, az hazuggá teszi őt, mert nem hisz abban a bizonyságtételben, amellyel Isten bizonyságot tesz Fiáról.” 1Jn 5:9-10

Miről beszél itt János? Arról, hogy alapvetően, ha el is fogadjuk az emberek érveit és bizonyságtételét, annál akkor is nagyobb Isten bizonyságtétele. És ez a bizonyságtétel – Isten bizonyságtétele – megvan abban, aki hisz Isten Fiában. Tehát az ok, amiért hiszünk abban, hogy a kereszténység igaz nem a helyes vagy meggyőző érvek és bizonyítékok tömkelege, hanem a Szentlélek belső bizonyságtétele.

Így tehát nincs szükségünk pozitív hitvédelemre ahhoz, hogy meggyőződjük a kereszténység igaz, racionális voltáról. Pozitív hitvédelem alatt a teizmus és kereszténység melletti megerősítő bizonyítékokra gondolok. Azonban még nyitva maradhat a kapu a negatív hitvédelem számára, ami a teizmust és a kereszténységet támadó – azok igazságait aláásni igyekvő – érvekre adott cáfolatokból áll.

A kérdés tehát az, hogy a kereszténységgel szembeni, a hitét támadó érvekre kell-e tudnia egy kereszténynek mindig hathatós választ adnia ahhoz, hogy megalapozott hite legyen? A válasz itt is az, hogy nem. Ugyanis ha valakiben hathatós munkát végzett a Szentlélek és meggyőzte őt a feltámadásról, ha bizonyságot tett Krisztus mellett az ő életében, akkor ez a bizonyságtétel olyan erős és hathatós, hogy megsemmisít minden érvet, amit felhoznak a kereszténység ellen. Számára a kereszténység akkor is igazolt marad, ha semmilyen keresztényellenes érvet nem tud megcáfolni.

De ha a keresztény hitünk igazolt igaz hit lehet pusztán a Lélek bizonyságtétele által, akkor mi adja a hitvédelem legitimitását, miért foglalkozzunk vele, mi a haszna, és mi egyáltalán az az apologetika? 

Mi az az apologetika?

Az apologetika szavunk a görög „apológia” kifejezésből származik, ami védőbeszédet jelent, még az antik gyökere is a bírósági „védőbeszéd”-hez kapcsolja. William Lane Craig szerint a keresztény apologetika a keresztény hit igazságát bizonyító érveket foglalja magába. 

Az apologetika legfőbb célja a kapcsolódás: a keresztények számára ez az Istenhez és a másik emberhez való kapcsolódást takarja. És ha valaminek ez a célja, akkor annak csak egy eszköze lehet: a szeretet. Bár fontos, hogy megvizsgáljuk a hitünket és a hitünket ért kihívásokat, ha ezt szeretet nélkül tesszük, akkor minden szempontból elbukunk.

Ha úgy képzeljük el az apologetikát, mint egy emberi testet, akkor annak a gerincét, a tartását az 1Péter 3:15 adja:

„Ellenben az Urat, Krisztust tartsátok szentnek szívetekben, és legyetek készen mindenkor számot adni mindenkinek, aki számon kéri tőletek a bennetek élő reménységet. Ezt pedig szelíden és tisztelettudóan, jó lelkiismerettel tegyétek…”

Ez az egyetlen bibliai ige magában foglalja a keresztény apologetika minden egyes fontos aspektusát. Krisztust Úrként imádni alapvető előfeltétele annak, hogy kapcsolatot építhessünk másokkal. A számadásra vonatkozó kötelezettségünk miatt kötelesek vagyunk foglalkozni a hitünket érintő nehéz és bonyolult kérdésekkel és kihívásokkal is, és rá vagyunk kényszerülve arra, hogy elköteleződjünk az ellenoldallal szemben és válaszoljunk a vádjaikra. Végül pedig az elköteleződésünkben és válaszainkban szelídnek és tisztelettudónak kell lennünk azok felé, akikkel nem értünk egyet.

Továbbá a vallás az egyik, ha nem a legmegosztóbb téma a mai világunkban. Ahhoz, hogy produktív párbeszédet folytathassunk a kereszténységről vagy a különböző világnézetekről másokkal, alázatra, türelemre, tiszteletre és retorikai jártasságra van szükség mindkét oldal részéről. Ha ezek hiányoznak, a beszélgetés eldurvult vitává, az érvek inzultációkká válnak és a békesség megteremtése ellehetetlenül. Éppen ezért nagyon sokan a mai kultúránkban, attól tartva, hogy vitatkozást gerjesztenek, semmilyen ütközésre, vitára, beszélgetésre nem hajlandóak a vallásukkal kapcsolatban. Ennek pedig egyenes következménye lett az, hogy az élet, sőt az örök élet szempontjából legfontosabb téma tabuvá vált.

A tabusodás azonban nemcsak az egymástól eltérő vallásos eszmékről szóló eszmecserét állította le, hanem aláásta azt, ahogyan addig a saját világnézetünkre is gondoltunk. Ha pedig elfojtjuk az eszmecserét és az őszinte, mély, alapos vizsgálódást, akkor vagy kizárólag önmagunk szűrőjén át fogjuk megválaszolni a felmerülő kérdéseket, vagy mindegyiket ignoráljuk. Ha pedig így élünk, elmulasztjuk megélni azt, amit Platón „megvizsgált élet”-ként nevez meg, és a meg nem vizsgált életet lesújtóan jellemezte: nem érdemes azt megélni. Ugyanis ha elmulasztjuk megvizsgálni életünket, annak igen komoly, az örökkévalóságra is kiterjedő következményei lehetnek. Viszont egy olyan kultúrában, mely elhagyta a végső igazság keresését és megismerésének vágyát, és elköteleződött az individualista és posztmodern gondolkodás mellett, az, aki megvizsgált életet él, a remény és az ihletettség világítótornyaként fog kiemelkedni. 

Bár a kultúránk kerüli a megosztó témákat, az, aki megvizsgált életet él, az nemcsak a békés párbeszéd mellett fog tudni elköteleződni, de az őt körülvevő embereket is be tudja ebbe vonni – és legbelül minden egyes ember vágyik erre.

Az apologetika tehát nem arról szól, hogy ráerőltetjük a másik emberre a világnézetünket és belekényszerítjük valamiféle intellektuális alávetettségbe a fölényünkkel. Arról szól, hogy kiemelünk másokat az intellektuális szendergésükből és felmutatjuk nekik életük mélységeit és magát Istent. Hasonlóan tehát az evangelizációhoz, az apologetika arra törekszik, hogy elvezesse az embereket az Istennel való kapcsolatra, de a kettő közt mégis van egy különbség. Ha az evangelizáció az ültetés és az aratás, akkor az apologetika a talaj megművelése.

Alister McGrath, oxfordi teológus fogalmazott úgy, hogy

„Az apologetika és az evangelizáció közti választóvonal homályos, elmosódott, azonban mégis hasznos, ha megkülönböztetjük őket. Az apologetika társalgó, az evangelizáció pedig invitáló. Bár a keresztény hitről szóló  apologetikus párbeszéd könnyen vezethet a Krisztushoz való meghívássá, mégis inkább a félreértések magyarázatáról és a személyes hit fontosságának felmutatásáról szól. Az apologetika arról szól, hogy meggyőzzük az embereket arról, hogy létezik egy ajtó egy másik világba – egy ajtó, aminek létezését valószínűleg sosem fogták addig fel. Az evangelizáció pedig segít abban, hogy kinyissák ezt az ajtót és belépjenek a mögötte feltáruló új világba.”

Bár az apologetika területén az elmúlt évtizedekben hatalmas ébredés tapasztalható, az mégis mélyen a Szentírásban gyökerezik és az apostoli kor óta eltelt évszázadok során fejlődött tovább. Rendkívül változatos és árnyalt megközelítési módjai, metodológiái vannak.

Az apologetika lehet klasszikus, evidencialista, preszuppozíciós, kumulatív, reformált ismeretelméleti stb. Azonban mindent összevetve nem a metodológia az, ami igazán számít, hanem a Krisztushoz való hűség és az, hogy mennyire hatékonyan tudunk másokat hozzá vezetni. 

A téma további részei:

Mi a keresztény hitvédelem [apologetika]?
Miért foglalkozzunk a keresztény hitvédelemmel [apologetikával]?
Kritikák a keresztény hitvédelemmel [apologetikával] szemben
Miért van szükség keresztény hitvédelemre [apologetikára]?

A fenti írások a 2019-es Evangéliumi Fórumon tartott szemináriumon hangoztak el. A teljes előadást egyben megtekintheted itt:

Ha tetszett a poszt és van rá lehetőséged, támogass bennünket Patreonon! 

Total
6
Megosztás
Like 6
Tweet 0
Pin it 0
Nagy Gergely

33 éves, református teológus, a Károli Gáspár Református Egyetem PhD hallgatója. Rendszeres résztvevője formális vitáknak, kerekasztal-beszélgetéseknek, illetve előadó (hit- és tudomány kapcsolata, ateizmus-agnoszticitmus-teizmus viszonya, vallásfilozófia stb.).

Ez is érdekelhet
Tovább a cikkre
  • Apologetika

Apologetika: mire jó az apologetika?

  • Posted on 12/26/201708/31/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Apologetika

Tud-e a mindenható Isten olyan követ teremteni, amit nem tud felemelni?

  • Posted on 09/11/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Apologetika

Ki teremtette Istent?

  • Posted on 09/04/201909/04/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Apologetika

Miért nem érvek a kérdések?

  • Posted on 05/19/201905/28/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Apologetika

Azért Isten szava a Biblia, mert a Biblia ezt írja? | A kereszténység és a körkörös érvelés

  • Posted on 05/18/202005/18/2020
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Apologetika
  • Istenérvek

Miért nem működnek az [isten]érveink?

  • Posted on 04/26/201905/28/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Apologetika
  • Teológia

Luther és Kálvin téves kozmológiája | Teológia és tudomány kapcsolata

  • Posted on 04/20/202004/20/2020
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Apologetika

Összeegyeztethető-e a tudomány és a keresztény hit?

  • Posted on 09/18/2019
  • Nagy Gergely
Random
  • A brit tudósok nem kedvelik Richard Dawkins-t, derült ki a felmérésből, amiben nem is kérdeztek róla
    • Posted on 03/31/2022
    • 6 perc
Népszerű
    • Ateizmus
    • Istenérvek

    Létezhet-e Isten, ha megengedi a szenvedést? :: A rosszból vett ateista érv

    • Posted on 06/06/2021
    • Nagy Gergely
    Tovább a cikkre
    • Ateizmus

    A kereszténység a nyugati civilizáció alapja :: Amikor a ‘gondolkodó ateisták’ nem gondolkodnak

    • Posted on 07/02/202107/02/2021
    • Nagy Gergely
    Tovább a cikkre
    • Ateizmus

    Az ‘ateizmus’ kifejezés jelentése

    • Posted on 04/27/2021
    • Nagy Gergely
    Tovább a cikkre
    • Apologetika
    • Egyéb

    20 TIPP a #racionális vitához és gondolkodáshoz

    • Posted on 06/12/202106/12/2021
    • Nagy Gergely
    Tovább a cikkre
    • Filozófia

    Mitől lesznek jók az érveink?

    • Posted on 07/14/2021
    • Nagy Gergely
    Tovább a cikkre
Twitter
avatar
Kálvinista Apologetika
@kalv_apol
4 Követi
37 Követők
Kedvenc #ateista érvem, ma olvastam: 1. Szuvasodnak a fogaink. 2. Tehát Isten nem létezik.
over a year ago
  • Reply
  • Retweet
  • Favorite
100%-ig biztos vagyok benne, hogy ha kitör majd a Harmadik Világháború, akkor annak egy kommentvita lesz az oka.
over a year ago
  • Reply
  • Retweet
  • Favorite
5 évet tanul a diplomájáért. 4 évet PhD-ért. Kutatni kezd. Évekig vizsgál egy problémát. Hipotézist állít, érve… https://t.co/VYIK9fHBzp
over a year ago
  • Reply
  • Retweet
  • Favorite
"[Isten létének kérdése kapcsán] ... az érvek és ellenérvek, a megszorítások és bővítések a végtelenségig halmozhat… https://t.co/NkqKYoXQue
over a year ago
  • Reply
  • Retweet
  • Favorite
Törekedj a másik álláspontjának tolerálására! Legalább vitaalapként el kell fogadni a másik álláspontját, mert enél… https://t.co/fwBCO6PqoU
over a year ago
  • Reply
  • Retweet
  • Favorite
Follow
Kövess minket!
Facebook 5K
YouTube 0
Instagram 483
Twitter 37
about
Támogass!
Célunk, hogy minél többekhez eljuttassuk a kereszténység intellektuális oldalát. Ha úgy érzed, Isten arra hív, hogy támogasd szolgálatunkat, akkor azt itt megteheted.
Tovább

IRATKOZZ FEL.

Iratkozz fel, hogy értesülj a legfrisseb eseményeinkről

Kövess minket
  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube
Random
  • A test-lélek probléma :: dualizmus vs fizikalizmus
    • 32 perc
  • Miben hisznek a filozófusok? :: Felmérés
    • 3 perc
  • Létezhet-e Isten, ha megengedi a szenvedést? :: A rosszból vett ateista érv
    • 36 perc
  • A kereszténység a nyugati civilizáció alapja :: Amikor a ‘gondolkodó ateisták’ nem gondolkodnak
    • 3 perc
Címkék
abortusz (4) apologetika (19) ateizmus (35) Biblia (8) egyéb (9) evolúció (1) filmajánló (2) filozófia (7) homosze (1) homoszexualitás (16) interjú (2) istenérv (9) istenérvek (3) Iszlám (10) Jehova tanúi (5) Jézus feltámadása (2) Jézus történetisége (10) karizmák (1) Korán (3) kritikus gondolkodás (1) kánon (2) könyv (3) Könyvajánló (1) mariológia (7) mise (4) Plantinga (2) pápaság (2) R9:20 (3) racionalitás (1) római katolicizmus (40) sola Scriptura (2) szkepticizmus (1) teológia (14) teremtés (1) tudomány (2) tévtanítók (2) univerzum (1) videó (15) vitaest (27) érveléstechnika (1)
Keresés
Naptár
2023. március
h K s c p s v
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Már    

Input your search keywords and press Enter.