Navigáció
  • Kezdőlap
  • Rólunk
    • Rólunk
    • Apologetika: mire jó az apologetika?
    • Bizonyságtételek
    • Kálvinizmus?
  • Írások
    • Apologetika
    • Ateizmus
    • Istenérvek
    • Jézus feltámadása
    • Jézus történetisége
    • Teológia
    • Homoszexualitás
    • Római Katolicizmus
      • Római Katolicizmus – Bevezetés
      • A mise
      • Deuterokanonikus könyvek
      • Szentírás és Tradíció
      • Mária
      • Üdvösség a katolicizmusban
      • Purgatórium és búcsúk
      • A Katolikus Egyház Katekizmusa
      • RK- Egyéb
    • Iszlám
    • Egyéb
  • Videók
    • Vitaestek
    • [ONLINE] viták
    • R9:20
    • Római Katolicizmus
    • Érvek Isten létezése mellett
  • Aktuális esemény
  • Támogatás
  • Kapcsolat
  • Események
  • Rólunk
  • Kapcsolat
3K
1K
179
Iratkozz fel
Kálvinista Apologetika

Mert észszerű a kereszténység

Kálvinista Apologetika
  • Kezdőlap
  • Rólunk
    • Rólunk
    • Apologetika: mire jó az apologetika?
    • Bizonyságtételek
    • Kálvinizmus?
  • Írások
    • Apologetika
    • Ateizmus
    • Istenérvek
    • Jézus feltámadása
    • Jézus történetisége
    • Teológia
    • Homoszexualitás
    • Római Katolicizmus
      • Római Katolicizmus – Bevezetés
      • A mise
      • Deuterokanonikus könyvek
      • Szentírás és Tradíció
      • Mária
      • Üdvösség a katolicizmusban
      • Purgatórium és búcsúk
      • A Katolikus Egyház Katekizmusa
      • RK- Egyéb
    • Iszlám
    • Egyéb
  • Videók
    • Vitaestek
    • [ONLINE] viták
    • R9:20
    • Római Katolicizmus
    • Érvek Isten létezése mellett
  • Aktuális esemény
  • Támogatás
  • Kapcsolat
  • Ateizmus

Az ateizmus és a semmi

  • Posted on 08/06/201805/28/2019
  • 5 perc
Total
0
Megosztás
13
0
0

A világtörténelem egyik legfontosabb kérdését fogalmazta meg Gottfried Leibnitz (1646-1716), német jogász, diplomata, történész, matematikus, fizikus és filozófus, aki ezt írta: „Miért van valami a semmi helyett?” Sokan sokféleképpen próbálták már ezt a kérdést megválaszolni, ateisták, keresztények szinte kivétel nélkül. A teista válasz Leibnitz kérdésére az ún. kozmológiai istenérvben keresendő, mely nagyon röviden így hangzik:

P1: Ami elkezd létezni, annak oka van
P2: Az univerzum elkezdett létezni
K: Az univerzum létezésének oka van.

Ez az ok egy okozatlan, végtelen, időtlen, anyagtalan, erős és személyes ok – Isten.

A kozmológiai istenérv ún. szillogizmus, tehát ha a két premissza igaz (P1 és P2), akkor az abból levont következtetés (K) is igaz, függetlenül attól, hogy tetszik-e az eredmény vagy sem.

Általában a P2 a vitatottabb kijelentés, de egyre több ateista fektet hatalmas energiákat abba, hogy a P1 igazát is elvessék. Mivel a kozmológiai istenérv teljes kifejtése szétfeszíti ezen írás kereteit, ezért itt csak egy példát szeretnénk felmutatni arra, hogy milyen próbálkozások folynak a teizmus állításainak cáfolatára.

Mit állít a P1? Mindennek, ami elkezdett létezni, annak oka van.

Ha az univerzum elkezdett létezni, akkor az univerzum keletkezésének van oka (okozója). Három oka van annak, ami miatt az első premissza valószínűbb, hogy igaz, mint hogy nem.

1. Valami nem jöhet létre a semmiből.

Ahhoz, hogy valamiről kijelenthessük, hogy ok nélkül a semmiből is létrejöhet, egyrészt félre kell dobnunk minden fizikai/metafizikai valóságot és azt kell mondanunk, hogy a teljes univerzum, valamikor a múltban minden ok nélkül egyszer csak elkezdett létezni. Azonban őszintén, senki nem hiheti, hogy olyan dolgok, mint a lovak, vagy egész falvak, egyszer csak maguktól, a semmiből létrejöhetnek.

2. Ha mégis létrejöhet valami a semmiből, akkor megmagyarázhatatlan, hogy miért nem jött létre bármi vagy minden a semmiből.

A kérdés, amit itt fel kell tennünk, az az, hogy miért nem tapasztaljuk mindennap, hogy valami a semmiből létrejön (mondjuk nyáron fagylalt, télen forró tea)? Miért csak az univerzum az, ami a semmiből létre tud jönni? A mindennapi tapasztalataink és a józan ész itt is ellentmondanak annak, hogy bármi is a semmiből létrejöhetne.

3. A tapasztalat es a tudományos bizonyítékok megerősítik a P1 igazát, ugyanis a kozmogónia [a világegyetem keletkezése] tudománya arra a feltevésre alapul, hogy az univerzum eredetének vannak oksági feltételei.

Nehéz tehát elképzelni, hogy valaki a modern tudományra hivatkozva hogyan tagadhatná azt, hogy a P1 valószínűleg igaz. És ha valami nem jöhet létre a semmiből, akkor megkapjuk Leibnitz kérdésére is a választ: azért van valami a semmi helyett, mert az univerzumnak egy transzcendens okozója van.

Azonban ez a kijelentés nem elfogadható az ateisták részéről, így különböző ellenérvekkel találkozhatunk, melyekkel a semmiből-valami létrejöttét igyekeznek igazolni és ezek közül a leggyakrabban említett a kvantum vákuum (vagy vákuumfluktuáció ill. kvantumfluktuáció). Dr. Lawrence Krauss fizikus is hasonlóan tesz az „A Universe from Nothing” (Univerzum a semmiből) című művében, melynek az alcíme „Why there is something rather than nothing?” (Miért van valami a semmi helyett?).

Azt gondolhatnánk, hogy Krauss könyve megválaszolja Leibnitz kérdését, de ez valójában nincs így. Válasz helyett Krauss újradefiniálja a „semmi” fogalmát és a kvantumfluktuációt (vákuumfluktuációt) érti alatta. Neil DeGrasse Tyson, az amerikai Természettudományi Múzeum asztrofizikusa ezt írja a könyvről: „A semmi nem semmi. A semmi valami. Így állhat elő egy kozmosz az ürességből…”

Azonban így van ez? A semmi valami? Az Arcanum Digitális Tudománytárában található „A magyar nyelv értelmező szótára” ezt írja:

Semmi:

  1. „A létező v. elképzelhető dolgok közül egy sem.”
  2. “A tekintetbe vehető v. a szóban forgó tárgyak, dolgok közül> egy sem v. <anyagból> egy kicsi sem.”
  3. „A valaminek az ellentéte; a világban valamilyen változást okozó létezőnek hiánya.”

De használhatjuk Arisztotelész definícióját is, aki szerint a semmi az, amiről a kövek álmodnak.

De miért definiálja újra Krauss a “semmi” fogalmát? Ahhoz, hogy ezt megértsük, szem előtt kell tartanunk, hogy Krauss ateista, abból is a keményebb fajta, tehát nem csak nem hisz Isten létében, de harcol is a teisták ellen. Azonban egy problémával neki is, mint minden ateistának szembe kell néznie: ha a semmi tényleg “semmi” és most van “valami” (az univerzum), ami tényleg a “semmiből” jött létre, akkor ez arra mutat, hogy az univerzumnak volt kezdete.

Ez pedig az alábbi következtetéshez vezet bennünket:

  1. A semmiből nem jöhet létre valami, tehát mindennek, ami valaha elkezdett létezni oka van.
  2. Az univerzum elkezdett létezni.

Tehát az univerzum létezésének oka (szűk értelemben természetesen okozója és nem valami determinisztikus oka) van.

A probléma Krauss felvetésével, mely szerint az univerzum nem a semmiből, hanem a vákuumfluktuációból állt elő az, hogy a kvantum vákuum nem “semmi”, hanem “valami”.[1] Így Krauss könyve egyáltalán nem válaszolja meg Leibnitz kérdését.

És miért fontos mindez? Ahogyan dr. Robert Jastrow fogalmazott:

“A teológusok általában lenyűgözőnek tartják a bizonyítékait annak, hogy az univerzumnak volt kezdete, de az asztronómusokat ez különösen dühíti. Úgy tűnik, hogy a tudósok viselkednek úgy e kérdésben, ahogyan a legtöbbünk szokott akkor, mikor a hitük konfliktusba kerül a bizonyítékokkal.”

[1] Lsd. William L. Craig és James D. Sinclair: The Kalam Cosmological Argument. In: William L. Craig és J. P. Moreland (szerk.): The Blackwell Companion to Natural Theology. Wiley–Blackwell, 2009, 183. o.

Ha tetszett a poszt és van rá lehetőséged, támogass bennünket a Patreonon! 

Total
13
Megosztás
Like 13
Tweet 0
Pin it 0
Nagy Gergely

32 éves, református teológus, lelkipásztor. 2015-ben diplomázott a Sárospataki Református Teológiai Akadémián, ugyanebben az évben szentelték lelkésszé. A Károli Gáspár Református Egyetem doktorandusza. A Kálvinista Apologetika alapítója, rendszeres résztvevője formális vitáknak, kerekasztal-beszélgetéseknek, illetve előadó (római katolicizmus, homoszexualitás, ateizmus, hit- és tudomány kapcsolata stb.). A Rome Scholars and Leaders Network és az Evangelical Theological Society rendes tagja.

Ez is érdekelhet
Tovább a cikkre
  • Ateizmus

Tényleg intelligensebbek az ateisták a vallásos embereknél?

  • Posted on 02/07/201905/28/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Ateizmus
  • Istenérvek

Nincs bizonyíték Isten létezésére?

  • Posted on 01/12/201905/28/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Ateizmus

Válaszok az ateisták álláspontjaira

  • Posted on 07/27/201805/28/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Ateizmus
  • Istenérvek

[ONLINE VITA] Létezik-e Isten?

  • Posted on 03/26/201905/28/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Ateizmus

Tényleg csak a körülmények miatt vagyunk keresztények?

  • Posted on 10/02/201910/02/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Ateizmus
  • Vitaest

[VIDEÓ] Hit és Tudomány 2.0

  • Posted on 10/22/201805/28/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Ateizmus
  • Jézus történetisége

[ONLINE VITA] Létezett-e a názáreti Jézus?

  • Posted on 03/14/201905/28/2019
  • Nagy Gergely
Tovább a cikkre
  • Ateizmus

Ki mit tud a Bibliáról – Ellentmondások?

  • Posted on 10/24/201806/28/2019
  • Nagy Gergely
Random
  • [ONLINE VITA] Létezik-e Isten?
    • Posted on 03/26/201905/28/2019
    • 1 perc
  • Miért nem érvek a kérdések?
    • Posted on 05/19/201905/28/2019
    • 5 perc
  • Ádám és Éva: tudományosan cáfolva?
    • Posted on 06/19/201906/22/2019
    • 7 perc
  • Miért nem működnek az [isten]érveink?
    • Posted on 04/26/201905/28/2019
    • 5 perc
Népszerű
    • Egyéb

    Mit tanít a Biblia az abortuszról?

    • Posted on 05/16/201805/28/2019
    • Nagy Gergely
    Tovább a cikkre
    • Egyéb

    Életvédelem-e az abortusz? – válasz Laborczi Dórának

    • Posted on 06/05/201906/05/2019
    • Prózsa István
    Tovább a cikkre
    • Homoszexualitás

    A progresszívek esete a „transznemű Jézussal” – avagy miben hazudik a HVG?

    • Posted on 08/31/201909/01/2019
    • Prózsa István
    Tovább a cikkre
    • Egyéb
    • Vitaest

    [VIDEÓ] Vita a kereszténységről – Puzsér, FAM, Nagy Gergely, Márkus Tamás

    • Posted on 04/15/201805/28/2019
    • Nagy Gergely
    Tovább a cikkre
    • Homoszexualitás
    • Vitaest

    [VIDEÓ] R9:20 – Vita a homoszexualitásról (Balavány, Lukácsi, Márkus, Nagy)

    • Posted on 11/14/201805/28/2019
    • Nagy Gergely
    Tovább a cikkre
Twitter
Kövess minket!
Facebook 3K
YouTube 1K
Instagram 179
Twitter 6
about
Támogass!
Célunk, hogy minél többekhez eljuttassuk a kereszténység intellektuális oldalát. Ha úgy érzed, Isten arra hív, hogy támogasd szolgálatunkat, akkor azt itt megteheted.
Tovább
Kedden dr. Szalai Miklóssal folytattunk vitát Isten létéről. Videó hamarosan! :) #apologetika #kálvinizmus 15 0
Hogy miért? A ma esti vitán kiderül! 🎤🎬🤺 7 0
Elképesztő mennyiségű gyűlölködés érkezik az ateisták részéről felénk, de tudjuk, hogy a nekünk adott ígéret igaz! :) #apologetika 17 1
❗️❗️❗️😊 LINK: https://facebook.com/events/704034273450888/?ti=icl 4 0
Igaz-e a teremtés? Egy remek teológiai kerekasztal-beszélgetés után a teológián. 🙂 #apologetika #kalvinizmus 20 0
❗️🗣Ha Budapesten jártok, gyertek el, találkozzunk élőben is, beszélgessünk az apologetikáról, a kérdéseitekről, vitákról. Október 17, csütörtök, az ELTE hangulatos Könyvtár Klubjában, a Treffort Kertben, az Astoriánál! 🍺🍔 Majdnem mindenkit szeretettel várunk! 😉 #apologetika 3 1

IRATKOZZ FEL.

Iratkozz fel, hogy értesülj a legfrisseb eseményeinkről

Kövess minket
  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube
Random
  • Tényleg nem árt senkinek a homoszexualitás?
    • 5 perc
  • A [világ megismerhetősége], mint teista istenérv
    • 4 perc
  • Kell-e az ateistáknak bizonyítaniuk, hogy Isten nem létezik?
    • 2 perc
  • Jézus feltámadása: mítosz vagy valóság?
    • 19 perc
Címkék
abortusz (4) apologetika (12) ateizmus (25) Biblia (7) egyéb (6) filmajánló (2) homoszexualitás (13) interjú (1) istenérv (7) Iszlám (10) Jehova tanúi (5) Jézus feltámadása (2) Jézus történetisége (10) karizmák (1) Korán (3) kánon (2) könyv (3) Könyvajánló (1) mariológia (7) mise (4) pápaság (2) R9:20 (3) római katolicizmus (40) sola Scriptura (2) teológia (11) tévtanítók (2) videó (15) vitaest (26)
Keresés
Naptár
2019. december
h K s c p s v
« nov    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Input your search keywords and press Enter.