Szeptember 29-én Magyarországon először közvetítik élőben Joseph Prince tanítását a Grace Home, BPA, KIT, Budapest Connect, TÉR, Szívbunker, Bárka és a Jong&Vrij gyülekezetek szervezésében, ráadásul az 500 éves reformációhoz kapcsolódóan. De kicsoda Joseph Prince? Isten embere, vagy báránybőrbe bújt farkas? Kinek a tanítását hirdetik ezen gyülekezetek? Közelebbi vizsgálat után rájöhetünk hogy Prince kegyelemről szóló üzenete tévtanítások és igazságok torz keveréke.
Joseph Prince, a szingapúri székhelyű Új Teremtés Egyházának [New Creation Church] vezető pásztora, aki azt állítja, hogy 1997-ben kapott „egy megbízást Istentől hogy még radikálisabban prédikálja a kegyelmet”[1]. Egy, a svájci Alpokban töltött nyaralása során Isten állítólag azt mondta neki: „Fiam, te nem prédikálod a kegyelmet… Megpróbálod egyensúlyba helyezni a kegyelmet a törvénnyel… és abban a pillanatban amikor kiegyenlíted a kegyelmet, semlegesíted azt… Ha nem prédikálod radikálisan a kegyelmet, az emberek élete soha nem lesz radikálisan áldott és radikálisan átalakult.” Prince engedelmeskedett a ’hangnak’ és egyháza megállíthatatlanul növekedni kezdett. [2] Ma Prince szolgálata globális jelenléttel bír, hála az ‘Uralkodásra rendelve’ [Destined to Reign] című televíziós műsorának, könyveinek, videóinak, és előadásainak. Tényleg üzenetet kapott Prince az Úrtól?
Prince jóléti evangéliuma
Prince tanításainak többsége újracsomagolt változata a Hit Szava [Word of Faith Movement] mozgalom elképzeléseinek. [3] Azt írja, „Hálát adok Istennek gyökereimért a Hit Szava mozgalom tanításaiban. Ez igazából egy nagyon nagy embernek köszönhető, testvéremnek az Úrban, Kenneth E. Haginnek, akinek köszönhetően ma még távolabb tekinthetünk Isten Szavában.” [4] Hagin tanítását, miszerint „amit a személy szól, azt kell kapnia” [5], Prince így összegzi: „Hit által igazulsz meg, hát szólj. Isten jóindulata minden bizniszem felett ott van…bármit teszek az felvirágzik!” [6] Prince elismeri: „Prédikálhatnám, hogy „az ok amiért beteg vagy az az, hogy valamilyen gond van veled”, egészen a napig amíg nem Isten valószínűleg azt mondaná neki, „Ne tiltsd ki az Én embereimet! A vérem már megigazította őket.” [7]
Mindazonáltal nem teljesen tért meg a régi útjaiból. Például, még mindig azt gondolja hogy a szegény és beteg hívek senkit nem áldhatnak meg, és fenntartja, hogy „a vallás azt fogja neked mondani hogy „Isten” akarja, hogy beteg légy azért, hogy formája személyiséged és türelemre neveljen. A vallás azt mondja majd neked, hogy „Isten” szegénynek akar, hogy alázatosságot tanulj. Nemesnek hangzik, nemde? De ezek HAZUGSÁGOK a pokol mélyéről!” [8]
Prince felhasználja a Hit Szavának taktikáját hogy az Írást torzítva azt állítsa: Isten végtelen egészséget és jólétet biztosít az öröklét ezen oldalán. Azt tanítja például, hogy az Észaiás 53:5 azt jelenti, hogy a „kórságok és betegségek nem Istentől vannak. A kereszten Jézus nem csak bűneinket hordozta el, hanem kórságainkat, betegségeinket, és gyengeségeinket, és „az Ő sebei álltal meggyógyultunk!”” [9] Az Ézsaiás 53:5 ezzel ellentétben szellemi gyógyulásról beszél, ahogy ezt Péter apostol is tisztázza, amikor az írja hogy Krisztus „Bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy miután meghaltunk a bűnöknek, az igazságnak éljünk: az ő sebei által gyógyultatok meg.” (1Péter 2:24) [10]
Prince ugyanígy tanítja, hogy a 2Korintus 8:9 azt jelenti, hogy „a kereszten, Jézus elhordozta az éhinség átkát!” [11] Ennek ellenére ez a rész nem azt tanítja hogy a keresztényeknek garantált a jólét! Ehelyett Pál bátorítja a korintusiakat hogy legyenek nagylelkűek, ahogyan a Macedón gyülekezetek is azok voltak a nagy szegénységük ellenére (2Korintus 8:1-6). A keresztényeknek nincs ígéretük a tökéletes egészségre és végtelen jólétre az örökkévalóság ezen felén. Isten viszont ronthatatlan kincseket ígért helyette, ami magában foglalja a békét, ami felülmúl minden megértést és tudást Krisztusról, valamint az Ő feltámadásának erejét. (Máté 6:19-21; Filippiek 3:8-11; 4:6-7).
Prince antinomizmusa
Semmi nem utal Prince tanításában arra, hogy a törvény, mint például a Tízparancsolat, hasznos lenne a keresztény szempontjából a megtérésen túl. Azt írja: „Isten egy dolog miatt adta a törvényt, és az az, hogy a törvény által a világ tudja mi a bűn, és felismerjék a Megváltót.” [12]
Prince szerint Isten írta a Tízparancsolatot két kőtáblára és az ördög „fegyverezte fel magát a törvénnyel hogy vádolja és elítélje az embert”, de „mikor Isten felszegezte a törvényt a keresztre, közszemlére helyezte az ördögöt és minden sötét erőt”. A kereszt után „a törvény többé nem rendelkezik erővel, hogy vádolja az embert amíg az hisz Jézusban.” [13] „Ha továbbra is a törvény alatt akarsz maradni” figyelmeztet Prince, „újra felfegyverzed az ördögöt” [14] és “az ördög az, aki a törvényt használja arra, hogy halált és ítéletet hozzon, és elnyomás alatt tartsa a híveket!” [15]
Prince kijelenti, hogy „Bárki aki bűnben él, nincs kegyelem alatt, és nem tapasztalta meg a kárhoztatás hiányának ajándékát” [16]; ennek ellenére, elutasítja a megkülönböztetést a ceremoniális törvények között amik már nem kapcsolódnak a Tízparancsolathoz, és azt is elutasítja, hogy a tartós, erkölcsi törvény még mindig releváns lenne a hívek számára. [17] Ő ezt úgy értelmezi, hogy „mivel Isten törvénye szent, igaz és jó, nem arra lett szánva hogy az ember megtartsa.” [18] Oly messzire megy, hogy azt mondja „A törvény nem a hívőé, aki igazzá lett Krisztusban! A törvény elfogadhatatlan olyan ember számára, aki az Újszövetség kegyelme alá tartozik.” [19]
Prince úgy gondolja, hogy a hívő nem tud „kapcsolatot ápolni a törvénnyel” azaz a „két hideg kőtáblával” csak „Jézussal lehet élő kapcsolatban”, aki „belehelyezi törvényét elménkbe és ráírja szívünkre, mely által az Ő útjai szerint járunk ami életre vezet.” [20]
Prince tanítása a törvényről lényegében az atninomizmus egyik válfaja. Ez az az elképzelés, miszerint „bár a morális törvény elvezethet és el is vezet valakit a megbánásra, ennek nincs relevanciája a bűnbánó életére nézve.” [21]
Prince azonban tagadja az antinomizmus vádját, mondván „Megvádoltak hogy antinomista vagyok…(valaki aki Mózes törvényei ellen van). Az igazság az, hogy én vagyok a legnagyobb tisztelettel a törvény iránt.” [22] A probléma, valójában az, hogy az antinomizmus több, mint „Mózes törvényei ellen lenni”. A törvény célja háromágú: megtartóztatja a bűnt és igazságot hirdet a társadalomban, elvezeti az embert a bűnvalláshoz és Krisztusra tanítja, és etikai szabályként szolgál a híveknek. [23] Tehát a harmadik ág elutasítása teszi Prince-t antinomistává.
Prince elutasítja a bűnbánatot, bűnvallást
Prince bibliátlan nézete a kegyelemről odáig vezeti őt, hogy elutasítja a bűn megvallását. Azt írja: „Abban a pillanatban mikor elmondtad a ’Megtérők imáját’ az összes bűnöd amit életedben elkövetsz mindörökre megbocsáttatott… Hadd mondjam ezt nyíltan: Nem kell megvallanod a bűneidet újra és újra hogy azok megbocsátást nyerjenek.” [24] Azzal érvel, hogy Pál nem írt a bűn megvallásáról [25], és az 1János 1:9 nem vonatkozik a keresztényekre csak a gnosztikusokra akik nem hisznek a bűn létében. [26]
Krisztus halála elég jóvátétel a megtérő minden bűnéért, de amikor a keresztények megbotlanak, a bűn megvallása a norma. Jakab azt rendeli a híveknek hogy „Valljátok meg bûneiteket egymásnak.” (Jakab 5:16, Lukács 11:4)
Pál talán nem adott kifejezett utasítást a bűn megvallásáról, de nem vetette meg a gyakorlatot. Sőt, a kijelentése miszerint „Testvéreim, ha valakit tetten is érnek valamilyen bűnben, ti, akik lelki emberek vagytok, igazítsátok helyre az ilyet szelíd lélekkel.” (Galata 6:1) magába foglalja a bukott testvér bűnvallását.
Az elképzelés, miszerint az 1János 1:9 a gnosztikusokra vonatkozik és nem a keresztényekre, alaptalan. A bűn tagadásával szemben, a gnosztikusok az anyag gonoszságában hittek. [27] Továbbá, az 1János 1 nem címez meg semmiféle gnosztikus hamisságot, hanem a sötétséget és a világosságot definiálja. Akik sötétben vannak azt mondják nincs bűnük, de akik a világosságban vannak, megvallják bűneiket. Az elképzelés ez: „Az igaz keresztény hozzáállás a bűnhöz nem a megtagadás, hanem a beismerés, és részesülés a bűnbocsánatban, amit Isten lehetségessé tett és megígért nekünk.”[28]
Joseph Prince tudja, mik a problémák a jóléti evangéliummal és az antinomizmussal, és még félreérthetetlen kijelentéseket is tesz hogy megdöntse a rá irányuló vádakat, mégis, továbbra is ugyan azokat a hamisságokat tanítja, csak más megvilágításból. Összegezve: a probléma a keresztény bűnvallás elutasítása. Így Joseph Prince eltorzult kegyelem-üzenetét el kell utasítsuk.
Jegyzetek
- New Creation Church, “History,” http://www.newcreation.org.sg/about-us/history.
- Joseph Prince, Destined to Reign: The Secret to Effortless Success, Wholeness, and Victorious Living (Tulsa, OK: Harrison House Publisher, 2007), viii.
- Lsd. Hank Hanegraaff, Christianity in Crisis 21st Century (Nashville: Thomas Nelson, 2009).
- Prince, Destined to Reign, 271.
- Kenneth Hagin, How to Write Your Own Ticket with God (Tulsa: Kenneth Hagin Ministries, 1979), 6.
- Joseph Prince, Christian Television Network, November 18, 2009.
- Ibid.
- Joseph Prince, Unmerited Favor: Your Supernatural Advantage for a Successful Life (Lake Mary, FL: Charisma House, 2010), 30.
- Prince, Unmerited Favor, 29.
- A bibliai idézetek az abibliamindenkie.hu helyről származnak.
- Prince, Unmerited Favor, 29.
- Prince, Destined to Reign,16.
- Ibid., 15.
- Ibid., 16.
- Ibid., 121.
- Ibid., 166.
- Ibid., 118
- Ibid., 125
- Prince, Unmerited Favor, 100.
- Ibid., 38; cf. Prince, Destined to Reign, 12.
- Terry Miethe, The Compact Dictionary of Doctrinal Words (Minneapolis: Bethany House Publishers, 1988), 30.
- Prince, Destined to Reign, 122.
- See Louis Berkhof, Systematic Theology (Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans, 1938), 614–15.
- Prince, Unmerited Favor, 191.
- Ibid., 186–87.
- Ibid., 189.
- Miethe, 98.
- John Stott, Tyndale New Testament Commentaries, vol. 19 (Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans, 2000), 82.
Ezen cikk először a CHRISTIAN RESEARCH JOURNAL 36. számában jelent meg (2013). PDF formátumban megtalálható ITT.